Missie en visie
Daltonschool de Hobbedob is een school zijn met kwalitatief hoogstaand onderwijs in een prettige sfeer, waarbij wij veel waarde hechten aan de brede ontwikkeling en individuele ontplooiing van de leerling binnen een duidelijke structuur van orde en respect voor elkaar.
Op de Hobbedob leren onze leerlingen heel veel. Wij willen dat leerlingen nieuwsgierig worden en meer willen ontdekken. Op de Hobbedob leren wij leerlingen leren. Verstandelijke ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling, creatieve ontwikkeling, culturele ontwikkeling en lichamelijke ontwikkeling zien wij als overlappende gebieden. Het één is een belangrijke voorwaarde voor het functioneren op de andere gebieden.
Wij zijn een daltonschool en ons onderwijs is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
- Het onderwijs moet aansluiten bij de mogelijkheden van de leerling. Zowel de betere als de zwakkere leerlingen krijgen onderwijs waar zij behoefte aan hebben. Methodes en werkwijzen zijn hierop afgestemd. Door het daltononderwijs zijn er meer mogelijkheden om rekening te houden met de verschillen in leertempo, leerwijze en talenten.
- Leerlingen worden gestimuleerd in hun ontwikkeling naar zelfstandigheid. We geven leerlingen taken en we geven de leerlingen het vertrouwen om zelf naar een goede oplossing te zoeken. Er zijn duidelijke regels en afspraken over het afmaken van de taak, de tijdstippen van zelfstandig werken en het handhaven van de orde. Dit biedt leerlingen een structuur waarbinnen zij zich veilig kunnen ontplooien en leren verantwoordelijkheid te dragen.
- Sociale vorming wordt bevorderd door samenwerken. Samenwerken moet je leren: leren luisteren naar elkaar, de sterke kanten van elkaar benutten, elkaars hulp vragen en hulp aanvaarden.
- Deskundigheid van leraren is essentieel. De ontwikkeling van leerlingen wordt nauwlettend begeleid en vastgelegd door de leraren. Leerlingen worden gestimuleerd om zich te presenteren en zich goed te uiten. De school moet een veilige, gezellige, uitdagende omgeving bieden waardoor leerlingen zich op hun gemak voelen, zelfvertrouwen hebben en nieuwsgierig zijn. Leerlingen die zich op school prettig en veilig voelen, presteren doorgaans in alle opzichten beter. Deze gedachte is in hoge mate bepalend voor ons streven naar een optimaal pedagogisch klimaat.
- De inzet van ouders wordt zeer gewaardeerd. Wij werken actief aan betrokkenheid en inspraak van ouders bij de school. Om onze visie op onderwijs gestalte te geven heeft de Hobbedob, gekozen voor het daltonconcept. Hoewel de grondlegster van het daltononderwijs, de fundamenten voor dit concept een eeuw geleden heeft gelegd, is het nu heel actueel, omdat de werkwijze heel goed aansluit bij de doelen die zowel onze school als het voortgezet onderwijs heeft gesteld bij het onderwijs van vandaag.