Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen op Social Schools | Registreren
  • Home
  • Onze school
    • Missie en visie
    • Dalton
    • Team
    • Schoolgids
    • Talent primair
    • Partners
    • Leerschool
  • Groepen
    • Kinderkrant
  • Praktische informatie
    • Schooltijden
    • Schoolkalender
    • Vakantierooster
    • Verlof en afwezigheid
    • Nieuwsbrief
    • Intern contactpersoon
    • Klachtenprocedure
  • Ouders
    • Ouderraad
    • Medezeggenschapsraad
    • Ouderparticipatie
    • Ouderportaal
  • Downloads
    • Documenten
    • Formulieren
  • Contact
    • Kennismaken
    • Aanmelden
    • Vacatures
Zelfstandigheid
Verantwoordelijkheid
Samenwerken
Reflectie

  • Missie en visie
  • Dalton
  • Team
  • Schoolgids
  • Talent primair
  • Partners
  • Leerschool

 

In ons daltonboek kunt u alles lezen over het hoe en waarom wij een daltonschool zijn (zie de pdf bestanden hieronder).

Samenwerken in de praktijk:

  • Leerlingen helpen elkaar en er is veel onderlinge communicatie.
  • Leerlingen organiseren en regelen veel met elkaar.
  • Leerlingen maken onderling afspraken over het werk.
  • Leerlingen leren samenwerken met elkaar (ook als het niet je vriend is moet je kunnen werken met elkaar).

Verantwoordelijkheid in de praktijk:

  • Leerlingen bepalen zelf de volgorde bij het werken aan de taak.
  • Leerlingen houden zelf: werk/materiaal/weektaak bij.
  • Leerlingen kunnen regelmatig kiezen met wie ze werken en op welke plek er gewerkt wordt.
  • Leerlingen hebben medeverantwoordelijkheid voor hun werk, het materiaal en de sfeer in de groep.
  • Leerlingen zijn verantwoordelijk voor huishoudelijke taken binnen de klas of school.

Zelfstandigheid in de praktijk:

  • Leerlingen hebben hun taak af op het afgesproken tijdstip.
  • Leerlingen pakken wat ze nodig hebben en ruimen zelf op.
  • Leerlingen bepalen zelf of zij medeleerlingen, naslagwerk, ander materiaal of de leerkracht raadplegen.
  • Leerlingen leren een planning maken voor hun werk.

Reflectie in de praktijk:

  • Leerkrachten reflecteren dagelijks met de leerlingen (mondeling).
  • Aan het eind van de week wordt er gereflecteerd op het eigen aandachtspunt en/of doel van de leerling (zie achterkant weektaak).
  • Aan het eind van de week wordt de weektaak gereflecteerd klassikaal, in kleine groepen of juist samen met de leerkracht.
  • Leerlingen controleren (nakijken) zelf het gemaakte werk.
  • Leerlingen kijken samen met de leerkracht terug op het vorige doel (fase 1 van de instructie).

Effectiviteit in de praktijk:

  • Leerlingen ondervinden ondersteuning van het planbord voor het effectief indelen van hun taak.
  • Leerlingen leren hun tijd goed te gebruiken.
  • Leerlingen werken op eigen tempo (hoeven niet op elkaar te wachten, gelaagde instructie)
  • Leerlingen leren eerst zelf hun problemen op lossen, daarna kunnen ze het vragen aan hun maatje en daarna aan de leerkracht.
  • Leerlingen krijgen een overzicht van de planning door middel van het werken met planborden en taakborden.

Daltonboek

Daltonboek 2020.pdf

Bijlage Daltonboek 

files/bijlage daltonboek 2017.pdf

 


Snel naar

Uw kind aanmelden

De schoolgids

Ouderportaal Social Schools

Daltononderwijs

Onze school Missie en visie Dalton Team Schoolgids Talent primair Partners Leerschool
Groepen Kinderkrant
Praktische informatie Schooltijden Schoolkalender Vakantierooster Verlof en afwezigheid Nieuwsbrief Intern contactpersoon Klachtenprocedure
Ouders Ouderraad Medezeggenschapsraad Ouderparticipatie Ouderportaal
Downloads Documenten Formulieren
Contact Kennismaken Aanmelden Vacatures
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools