In ons daltonboek kunt u alles lezen over het hoe en waarom wij een daltonschool zijn (zie de pdf bestanden hieronder).
Samenwerken in de praktijk:
- Leerlingen helpen elkaar en er is veel onderlinge communicatie.
- Leerlingen organiseren en regelen veel met elkaar.
- Leerlingen maken onderling afspraken over het werk.
- Leerlingen leren samenwerken met elkaar (ook als het niet je vriend is moet je kunnen werken met elkaar).
Verantwoordelijkheid in de praktijk:
- Leerlingen bepalen zelf de volgorde bij het werken aan de taak.
- Leerlingen houden zelf: werk/materiaal/weektaak bij.
- Leerlingen kunnen regelmatig kiezen met wie ze werken en op welke plek er gewerkt wordt.
- Leerlingen hebben medeverantwoordelijkheid voor hun werk, het materiaal en de sfeer in de groep.
- Leerlingen zijn verantwoordelijk voor huishoudelijke taken binnen de klas of school.
Zelfstandigheid in de praktijk:
- Leerlingen hebben hun taak af op het afgesproken tijdstip.
- Leerlingen pakken wat ze nodig hebben en ruimen zelf op.
- Leerlingen bepalen zelf of zij medeleerlingen, naslagwerk, ander materiaal of de leerkracht raadplegen.
- Leerlingen leren een planning maken voor hun werk.
Reflectie in de praktijk:
- Leerkrachten reflecteren dagelijks met de leerlingen (mondeling).
- Aan het eind van de week wordt er gereflecteerd op het eigen aandachtspunt en/of doel van de leerling (zie achterkant weektaak).
- Aan het eind van de week wordt de weektaak gereflecteerd klassikaal, in kleine groepen of juist samen met de leerkracht.
- Leerlingen controleren (nakijken) zelf het gemaakte werk.
- Leerlingen kijken samen met de leerkracht terug op het vorige doel (fase 1 van de instructie).
Effectiviteit in de praktijk:
- Leerlingen ondervinden ondersteuning van het planbord voor het effectief indelen van hun taak.
- Leerlingen leren hun tijd goed te gebruiken.
- Leerlingen werken op eigen tempo (hoeven niet op elkaar te wachten, gelaagde instructie)
- Leerlingen leren eerst zelf hun problemen op lossen, daarna kunnen ze het vragen aan hun maatje en daarna aan de leerkracht.
- Leerlingen krijgen een overzicht van de planning door middel van het werken met planborden en taakborden.
Daltonboek
Bijlage Daltonboek